Frågor & svar
Detta avsnitt innehåller både exempel på vad vi måste rätta oss efter enligt lag och stadgar samt förhållningsregler vi bör hålla oss till för att det ska bli så trivsamt som möjligt för oss medlemmar.
Den är upprättad för att vara "ett enkelt uppslagsverk" för de frågor som rör oss närmast, men gör inga anspråk på att redogöra exakthet gällande varken lag eller våra stadgar.
Vi visar hänsyn till varandra och vi vill vårda och värna om vårt hus och vår förening för att ge bästa möjliga förutsättningar, med ett långsiktigt perspektiv. Det är ett hus från runt sekelskiftet och det ska stå på samma plats länge till, så vi har ett stort ansvar för förvaltningen av huset och inte minst för dess ekonomiska värde som vi alla har en del i.
Det är vad vi medlemmar gör tillsammans som visar sig i trivsamhet, kvalitet, värde och resultat.
Andrahandsupplåtelse
Andrahandsupplåtelse är att bostadsrättshavaren upplåter lägenheten till annan för självständigt nyttjande utan att ägaren har tillgång till den. Det är oväsentligt om ägaren tar ut hyra eller inte.
För att en upplåtelse i andra hand ska kunna godkännas krävs en skriftlig ansökan till styrelsen med en namngiven hyresgäst, ett godtagbart skäl och en angiven tidsperiod. Korttidsuthyrning av typen Airbnb godkänns inte.
Ansökan om andrahandsupplåtelse kan laddas ner här. För andrahandsupplåtelse tas en årlig avgift ut om 10% av gällande prisbasbelopp. Avgiften tas ut för varje månad som upplåtelsen pågår. Andrahandsupplåtelse godkännes till namngiven person med maximalt ett år i taget.
Avgifter till föreningen
Avgifter till föreningen betalas in senast den sista bankdagen i månaden. Det är upp till respektive medlem att själv hålla reda på när avgiften ska betalas. Sedan januari 2023 sköter vår ekonomiska förvaltare Fastighetsägarna utskick av hyresavier/betalningsrutiner.
I månadsavgiften ingår vatten, värme, bredband 100 Mbit samt i de flesta fall TV-utbud.
Avlopp
Våra avloppsrör är känsliga och för att undvika stopp och vattenskador är det inte tillåtet att slänga kaffesump, te eller liknande i avloppet. Var försiktig med att få matolja och fett i avloppet. Torka bort överflödigt fett med papper innan diskning och använd rikligt med varmt vatten när du diskar stekpannor och dylikt. Byggavfall eller byggrester får naturligtvis inte heller spolas/sköljas ner i avloppet.
Balkonger och terrasser
Dessa ytor skall användas på så sätt att det ger ett vårdat intryck. Att grilla på balkonger är endast tillåtet med gasol- eller elgrill, ej kolgrill. Normal hänsyn till grannarna ska iakttas. Kolgrillning får endast ske i anslutning till de grillar som finns på innergården. Av säkerhetsskäl ska blomlådor placeras innanför räcket på balkongerna.
Ansvaret för balkonger och terrasser åligger föreningen. Att göra ingrepp i balkongernas/terrassernas golv eller vägg kräver därför styrelsens godkännande.
Bredband och TV
Bredband 100 Mbit (via Telenor) och i de flesta fall digitalt TV-utbud (via Tele2). Du kan själv komplettera med ökad hastighet på bredbandet hos Telenor. Bredband via Tele2 finns inte tillgängligt i fastigheten.
I bredbandet ingår även ett fast telefonabonnemang som du kan utnyttja som porttelefon även om du för övrigt inte vill ha en fast telefon för vanliga samtal. Samtalskostnader, nummerpresentation och telefonsvarare betalar du själv men abonnemanget ingår i den avgift du betalar till föreningen.
Om du inte har en router till bredbandet behöver du kontakta Telenor för hjälp att skaffa en.
Cyklar och barnvagnar
Cyklar får lämnas i soprummet om de får plats och inte står i vägen för sopkärlen. Ställ helst cyklar på avsedd plats på innergården.
Trasiga cyklar och barnvagnar mm skall fraktas bort av ägaren och inte lämnas kvar eller ställas i soprummet.
Övriga föremål (skor, pulkor mm) skall alltid förvaras i lägenheten eller i källarutrymmet.
Dörr-/Namnskyltar
Om du önskar sätta upp en namnskylt på din dörr önskar styrelsen att den ska vara i samma stil som övriga namnskyltar, dvs i mässing.
Dörrar och nycklar
Lägenhetsnyckeln (som finns till alla lägenheter även om det inte är alla lägenheter som har detta lås i dörren) passar till entréporten och till alla gemensamma utrymmen i källaren förutom in till fyra källarförråd. Lägenheter som har källarförråd på denna plats disponerar egna nycklar för att komma in till sina förråd.
De lägenhetsnycklar som även passar till entréporten och våra gemensamma utrymmen är säkerhetsskyddade. Behöver du en kopia, kontakta Medlemsansvarig i styrelsen.
Felanmälan och jourservice
Felanmälan sker till brfodin15@gmail.com eller till någon i styrelsen. Föreningen har ingen extern fastighetsskötare så vid enklare fel, såsom trasiga glödlampor, uppskattas om du själv byter ut den. De flesta lamporna i trapphuset är nu utbytta mot LED-lampor med mycket lång livslängd men det kan finnas enstaka lampor som fortfarande är av glödtrådstyp. Ersättning för utlägg får du efter att kvitto lämnats in till föreningens kassör.
Kontakta alltid styrelsen om du upptäcker ohyra i din lägenhet eller om du råkar ut för brand- eller vattenskada.
Frågor eller synpunkter?
Om du har frågor kring vår förening eller synpunkter på hur du och vi kan göra den ännu bättre är du välkommen att kontakta någon oss i styrelsen på brfodin15@gmail.com eller lämna ett brev i föreningens brevlåda på våning 5.
Förråd
Våra förråd finns i källaren. Brandfarliga ämnen eller föremål får inte förvaras i källarförråden.
Försäkring
Alla medlemmar måste själva ha ett bostadsrättstillägg i sin hemförsäkring, för att försäkra sig mot skador på den fasta inredningen i lägenheten samt det av lägenhetens inre som bostadsrättsinnehavaren ansvarar för enligt stadgarna.
Gemensamma aktiviteter
Två gånger per år, i maj och i oktober, har vi allmänna städdagar i föreningen då vi hjälps åt att städa våra gemensamma utrymmen, och avslutar sedan med gemensam fika på gården. Om du inte kan delta på städdagen kan du kontakta styrelsen och genomföra en städaktivitet på egen hand innan städdagen. De som ställer upp på städdagarna får en ekonomisk ersättning om för närvarande 600 kronor.
Gemensamma utrymmen
Entrén och trapphusen är de platser i huset där vi ofta möts, och är föreningens ansikte utåt. Är det städat och rent ger det en signal om god ordning i huset. Rökning är ej tillåtet i våra allmänna utrymmen.
För att utrymning, städning, underhåll, sjuktransporter mm ska kunna ske så får trapphusen och källargångarna inte används som förvaringsplats. Kraven från brandmyndigheten är höga och det får alltså inte finnas något som hindrar en utrymning.
Kom ihåg att släcka och låsa efter dig när du varit i källare, tvättstuga, soprum etc. Vissa dörrar måste låsas med nyckel vilket gäller t.ex. dörren till tvättstugan och dörren till källarutrymmena. Automat/rörelse-tändning är installerad i källaren och utanför soprummet.
Det är bra om vi är lite observanta när det gäller de gemensamma utrymmena. Lämna inte entrédörr eller källardörrar öppna, för att förhindra att obehöriga kommer in i fastigheten. Då minskar risken för inbrott och skadegörelse. Var inte rädd för att fråga obehöriga vad de har för ärende i vår fastighet.
På grund av tidigare försök till inbrott så har föreningen satt upp en kamera utanför tvättstugan och i soprummet.
Julgranar får inte lämnas i anslutning till fastigheten. Det finns särskilda platser som staden upplåter för deta ändamål.
Grannsämja
För att grannsämjan skall fungera krävs att vi visar hänsyn och generositet mot varandra. Ljud från andra lägenheter kan inte undvikas, men visa extra hänsyn mellan klockan 22 och 08 genom att sänka volymen. Arbete som ger upphov till störande ljud, exempelvis borrning, sågning eller spikning, får endast ske mellan 08-20. Vid arbete som kommer ske under en längre tid, exempelvis i flera dagar, bör du informera dina grannar i förväg.
Planerar du att bjuda in till fest kan det vara på sin plats med en förvarning. Då brukar de flesta grannar acceptera att du är mer högljudd än vanligt. Nästa gång är det kanske deras tur. Tänk också på att visa hänsyn mot dina grannar när du använder din balkong/terrass. Piska inte mattor och vattna inte blommorna så att det rinner ner till grannen. Släng inte heller cigarettfimpar från balkongen.
Hissen
Se till att stänga både gallergrind och dörr ordentligt, annars riskerar hissen att fastna. När du använt hissen, tryck gärna ner den till entréplan igen.
Information från styrelsen
Information från styrelsen får du som medlem i föreningen på olika sätt:
- Här på hemsidan! Logga in högst upp till höger för att kunna läsa nyheter.
- Under årsstämman, som normalt genomförs i april eller maj månad, samt i årsredovisning och förvaltningsberättelse
- Viss viktig information som inte kan anstå anslås i trapphus samt i hissen
- Viktigare nyheter skickas även per e-post
Innergården/Grillning
Vår innergård är utrustad med möbler och grill, och är naturligtvis till för alla i föreningen. Rengör grillen efter användning och snygga till på innergården efter användning.
Att grilla på balkonger är endast tillåtet med gasol- eller elgrill, ej kolgrill. Normal hänsyn till grannarna ska iakttas.
Om att vara medlem i en bostadsrättsförening
I en bostadsrättsförening äger du och dina grannar huset tillsammans (inklusive gemensamma utrymmen), men du bestämmer själv över underhållet av din bostad (vissa typer av renovering kräver dock styrelsens tillstånd).
För den som vill påverka sitt boende och sin närmiljö så finns det goda möjligheter till det. Som medlem i bostadsrättsföreningen kan du på årsstämman vara med och välja styrelse, revisorer och besluta om föreningens ekonomi.
Portkod
Byts årligen, i samband med årsskiftet. Information om ny portkod meddelas alla medlemmar skriftligen. Portkoden kan användas för att öppna entréporten och porten in till trapphuset från gården.
Lämna inte ut portkoden till okända personer (t.ex. hantverkare eller bud). Det finns en särskild kod som kan användas för sådana ändamål som är aktiverad 06.00-22.00. Kontakta styrelsen för ytterligare information.
Porttelefon
För att porttelefonen ska fungera behöver du meddela styrelsen vilket telefonnummer du vill att den ska vara kopplad till, t ex en stationär telefon i din lägenhet eller din mobiltelefon. Anmäl vilket telefonnummer du vill koppla till porttelefonen genom att mejla brfodin15@gmail.com eller meddela någon i styrelsen.
När någon anropar dig från porttelefonen ringer det från telefonnummer 08-501 183 98. När du svarar hör du ett meddelande att det är samtal från porten och du kan prata med personen vid porten. Om du vill släppa in personen i fråga trycker du på 5:an och dörren låses upp. Personen i porten kan nu trycka på den blå öppningsknappen ovanför portteefonen så dörren öppnas automatiskt.
OBS! ”Porttelefonen” som sitter innanför dörren i vissa lägenheter har ingen funktion utan är bara en rest från ett tidigare porttelefonsystem.
Renoveringar
Underhålls- och reparationsåtgärder ska alltid utföras på fackmannamässigt sätt och i förekommande fall enligt lag, rekommendationer och föreskrifter (t ex branschregler för våtrum). Ombyggnad eller andra ingrepp i elsystem får endast utföras av behörig elektriker.
För att du ska få lov att göra väsentliga förändringar i din lägenhet måste du anmäla detta till föreningens styrelse, som ska godkänna ansökan. Ansökan ska inkomma till styrelsen senast en månad innan arbetet planeras starta, så att styrelsen har tillräckligt med tid att behandla din ansökan. Arbetet får inte påbörjas utan styrelsens medgivande.
Styrelsen önskar även bli informerad om icke väsentliga förändringar. Ska du renovera, läs dokumentet "Information om/Ansökan om medgivande till ombyggnad, renovering" som bland annat beskriver vilka olika typer av åtgärder som kräver tillstånd samt de allmänna regler och ordningsföreskrifter relaterat till ombyggnad som gäller i föreningen.
Rökning
Rökning inomhus i våra gemensamma utrymmen är inte tillåtet. Vid rökning på innergården ska inga fimpar lämnas kvar.
Soprum
I fastigheten finns ett soprum i gatuplanet som du når genom dörren till vänster om entréporten (sett från gatan) eller genom dörren till höger halvvägs ner till källaren. Här får enbart hushållsavfall lämnas.
Tidningar, wellpapp och kartong, glas, samt metall lämnas vid återvinningsstation vid Sveaplan.
Vad gäller farligt avfall och grovsopor får dessa absolut inte slängas i soprummet. Varje medlem ansvarar själv för bortforslandet av dessa. Återvinningscentraler finns t ex på Roslagstulls Återvinningscentral på Cederdalsgatan 7 (Vanadisberget) eller på Linta Gårds väg i Bromma.
Julgranar får inte lämnas i anslutning till fastigheten. Det finns särskilda platser som staden upplåter för deta ändamål.
Cyklar får lämnas i sioprummet om de får plats och inte står i vägen för sopkärlen. Ställ helst cyklar på avsedd plats på innergården.
Tvättstuga
I källaren finns en tvättstuga med 2 tvättmaskiner och 2 torktumlare. Bokning av tvättstugan sker genom anteckning i kalendern som ligger inne på bänken i tvättstugan. Tvättlinor finns i separat rum i källaren. Var snäll och gör rent efter dig när du har använt tvättstugan. Torka av maskiner och golv samt rengör filtret i torktumlaren och töm papperskorgen vid behov.
Utlägg ersättning
Har du haft utlägg å föreningens vägnar, t ex inköp av städmaterial till den gemensamma städskrubben? Fyll i denna blankett, bifoga originalkvitto, och lägg i föreningens brevlåda så ersätter vi dig!
Städning
Vi har anlitat ett städföretag som sedan januari 2021 hanterar städning av trappuppgångarna. Kontakta styrelsen om du har någon synpunkt kring hur städningen hanteras. Om du av någon anledning har skräpat ner i trappuppgångarna eller på gården (i samband med t.ex. ombyggnad, flytt eller en fest) har du självfallet ansvar även för att lämna föreningens gemensamma ytor i välvårdat skick. Likaså ska flaskor, plast, metall och tidningar inte lämnas i soprummet utan sorteras vid stationen intill Sveaplan (vid O'Learys).
Under vintern blir entrén extremt smutsig, så tänk på att skrapa av fötterna. Sopa/skotta gärna bort snön utanför porten, så blir inte trapphuset lika smutsigt. Vid isbildning/halka finns grus tillgängligt i ett kärl vid dörren till innergården.